måndag 15 november 2010

En bergsdotters godnattläsning

I helgen har jag varit hemma i Bergsslagen och gratulerat en eller annan familjemedlem till 12 år på jorden. Inte minst har jag träffat bergspappan. Alltså, min pappa gick på Bergs för 30 år sedan. En riktigt gammal bergspappa, i Bergslagen. Och som ni förstår är att växa upp med en Bergspappa som pappa inte en vanlig uppväxt. Givetvis inte. Jag har under varje kväll sedan födseln vaggats till "En bergsman älskar" och den enda skönlitteraturen som passerat mina hörselgångar är böcker som de nedan (på bild):
Svenska kullagerfabrikens historia

Fr. v. Sandviks sångbok, Ovakos sångbok, SSAB's sångbok, Bergs sångbok fr 1983, Bergs sångbok fr 1969

Bok från Jubiléet 1993.

Bergshanteringens vänners årsbok genom åren

Mest om Järn

Bruks- och bergsmansliv i Hofors-Torsåker

Världens bästa människor som tillverkar världens bästa rör - Ovako
 Men en Bergspappa läser givetvis inte enbart gammal järn- och stålprosa. En bergsman har även intressen vid sidan om. Mittemot bokhyllan står ju.........tadaaa: WHISKEYHYLLAN! (och då har vi inte sett rummet)

Det var allt från Hofors. Nästa gång ska jag skriva om hur stora Samsonite-väskor diskrimineras i Stockholm city. Inte minst på tunnelbanan.

/Sara

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar